Slevy, akce, letáky, … – jak z kola ven?

Většina z nás si již zvykla, že obchodní řetězce nabízejí pravidelně slevové akce.Některé každý týden, některé vícekrát do týdne, některé méně často. Jsou lidé, které nechávají tyto akce chladnými, jsou tací, které nakupují jen "podle letáků". Samozřejmě, pečivo musím koupit tehdy, když ho potřebuji – za pár dní už nebude zrovna nejčerstvější. Ale proč kupovat tento jogurt za plnou cenu, když můžu koupit jiný ve slevě? A proč nekoupit např. kávu do zásoby za nižší cenu, než abych ji potom kupovala dráž? To nemluvím o toaletním papíru a dalších věcech, které vydrží…
nápis nejlepší ceny
To už pravděpodobně pochopily i obchodní řetězce. Češi jsou prostě národ spořivý a někteří by si raději nohy uběhali, než aby koupili některou položku dráž. Obchodníci tedy tlačí výrobce do dalších a dalších slev, které nemají onen marketingový dopad – tedy naučit spotřebitele kupovat komoditu, kterou si potom koupí i za plnou cenu. Čech si prostě počká, až bude zboží opět v akci. Výrobci tedy už dlouho apelují na to, aby se tento trend alespoň částečně zvrátil.

Na druhou stranu se ozývají hlasy, které říkají, že zboží např. v Německu je za srovnatelné peníze kvalitnější. Navíc mzdy v těchto státech jsou násobně vyšší.
slevy 70%
Čím víc tyto zprávy čtu, tím víc si říkám, jestli by nebylo lepší tyto slevové akce opravdu omezit. Prodávejte zboží běžné spotřeby za stálé ceny, které budou sice o něco málo vyšší než ty akční, ale zajisté by mohly být o dost nižší než ty deklarované "běžné". Vždyť se čím dál víc setkáváme s tím, že ony "původní ceny" jsou klamavé a nadsazené oproti skutečnosti.

Samozřejmě jsou případy, kdy je slevová akce funkčním marketingovým prvkem. Zaváděcí slevy pro nové výrobky mají motivovat zákazníky k tomu, aby zboží vyzkoušeli. Výprodeje skladových zásob zase mají umožnit prodejcům vyprázdnit sklady pro nové sezónní zboží.

Je ale důstojné, aby zejména ti méně movití obíhali kvůli běžnému nákupu tři  a více prodejen a kupovali jen to, co je právě ve slevě? Ano, jistě, máme konkurenční prostředí, ale i já jako spotřebitel si myslím, že v tomto případě je už třeba "ubrat plyn".