Systémy pro zvýšení bezpečnosti

Prvky aktivní bezpečnosti jsou definovány jako technická zařízení nebo soubory vlastností vozu, jejichž cílem je předcházení dopravním nehodám, případně zmírnění jejich následků. Jejich funkci podrobně ověřují nezávislé organizace.

stopa pneumatiky ve sněhu silnice


Řadíme mezi ně především elektronické stabilizační, protiblokovací a protiprokluzové systémy, adaptivní tempomat a další radarové systémy i parkovací asistenty. Pro zlepšení jízdních vlastností je důležitý dostatečný výkon a pružnost motoru, kvalitní brzdy a přesné řízení pro dodržení optimální trakce a stavitelný podvozek. Neméně důležitá je i ergonomie vozu, dostatečný výhled z něj, pohodlí řidiče a snížení únavy z důvodu minimalizace rizika mikrospánku.


Lane Assist má za úkol udržet vozidlo v jízdním pruhu cíleným zásahem do řízení. Tento zásah je možné kdykoli ručně korigovat a mít tak vůz pod kontrolou. Je-li tento systém zapnutý, aktivuje se při určité rychlosti. K deaktivaci dochází při poklesu nastavené rychlosti nebo spuštěním ukazatele změny směru jízdy.


Front Assist má zabránit kolizi s jiným vozidlem nebo s chodcem tím, že akusticky a opticky upozorňuje na překážku před vozidlem. Jestliže řidič na toto upozornění nereaguje nebo je vůz již příliš blízko překážce, vůz začne automaticky brzdit. Funguje na principu radaru, umístěného v přední části vozu, ten vysílá a přijímá signál, následně pak vypočítává vzdálenost a relativní rychlost měřených objektů.

oranžový závodní vůz v terénu příroda


Je nutné mít na zřeteli, že s ohledem na princip fungování těchto asistenčních systémů může dojít k nepřesné nebo nesprávné funkci, zvláště za nepříznivých povětrnostních podmínek, za mlhy, hustého deště nebo sněžení. Problémem může být i ostré slunce, zatáčka s malým poloměrem, malý odstup mezi vozidly nebo špatně rozeznatelné značení na vozovce. Za řízení vozidla je vždy zodpovědný řidič, jde pouze o asistenční systémy, nikoli o systém autonomního řízení.